Dropper- Transactionele e-mail
Een transactionele mailserver is een server die alleen verantwoordelijk is voor het verzenden van transactionele e-mails. Dit zijn e-mails die automatisch worden verzonden als reactie op een specifieke actie of gebeurtenis binnen een WordPress website of WooCommerce shop.
Voorbeelden van transactionele mails zijn orderbevestigingen, verzendmeldingen, wachtwoord rests, bevestiging van account registratie, facturen en betalingsherinneringen of meldingen vanuit contactformulieren.
Transactionele mailservers zijn geoptimaliseerd om ervoor te zorgen dat e-mails in de inbox van de ontvanger terechtkomen en niet in de SPAM. Verder kunnen deze servers grote hoeveelheden e-mails snel en efficient verwerken.
Bij Surver werken we met een eigen transactionele mailserver tool, Dropper. Om een nieuw transactioneel mailaccount aan te maken, in te richten en te koppelen aan je WordPress site of WooCommerce shop, kun je onderstaande handleiding volgen.
Inhoudsopgave
- Inloggen dashboard (Dropper)
- Sending domain toevoegen
- SMTP credentials aanmaken
- SMTP plugin installeren
- SMTP plugin configureren
- SMTP plugin testen
1 - Inloggen dashboard (Dropper)
Link: https://app.dropper.email/login
De gebruikersnaam en het wachtwoord ontvang je per mail van Surver bij de opzet van je account.
2 - Sending domain toevoegen
- Klik links in het menu op Settings > Domains - Manage domains > Start verification
- Kies voor Verify domain onder I own a domain
- Geef de domeinnaam op waarvoor je het transactionele mailaccount wilt opzetten. Klik op Continue
- Open een tweede venster en log in op cPanel. Open daarna de Zone editor
- Volg de stappen; pas het bestaande SPF record aan en voeg de TXT/CNAME records toe
- Wacht enkele minuten totdat de wijziging wereldwijd is doorgevoerd naar alle DNS servers
- Klik op Verify record
3 - SMTP credentials aanmaken
- Klik links in het menu op Settings > SMTP - Create SMTP credentials
- Geef het mailadres op vanuit waar je de transactionele mails wilt verzenden. Klik op Create
- Kopieer de username en het password en sla deze lokaal op
- Klik op Close om de pop-up te sluiten
4 - SMTP plugin instellen
- Navigeer naar je WordPress site en login op de backend
- Browse naar Plugins > Nieuwe plugin toevoegen
- Zoek naar WP Mail SMTP en installeer de plugin
- Activeer de plugin nadat deze is geïnstalleerd
5 - SMTP plugin configureren
- Browse links naar de tab WP Mail SMTP > Instellingen
- Vul onder E-mailadres afzender, het mailadres in vanuit waar je mails wilt laten verzenden (uit stap 3.2.). Zorg dat Afdwingen verzend e-mailadres is aangevinkt
- Vul onder Naam afzender je bedrijfsnaam in
- Kies bij Mailer voor Andere SMTP dienst
- Vul de onderstaande velden als volgt in:
- SMTP host: smtp.dropper.email
- Versleuteling: Geen
- SMTP poort: 2525
- Auto TLS: Uit
- Authenticatie: Aan
- SMTP gebruikersnaam: het mailadres vanuit waar je wilt verzenden (uit stap 3.2.)
- SMTP wachtwoord: het wachtwoord wat door Dropper werd gegenereerd (uit stap 3.4)
- Klik op Instellingen opslaan
5 - SMTP plugin testen
- Browse links naar de tab WP Mail SMTP > Gereedschappen
- Vul het mailadres in naar waar je een testmail wilt verzenden
- Klik op Verstuur e-mail
- Indien de setup correct is gedaan, wordt de mail ook correct verzonden vanuit het transactionele mailaccount
- Controleer de Logs binnen het Dropper dashboard via https://app.dropper.email/login